fredag 12. november 2010

The Missippi river tours!

HeiHeei :-)

Idag tok vi oss råd til en båttur på den kjente missippi elva. Der fikk vi høre historier om forskjellige bygninger fra Katrina, forskjellige ting byen er kjent for, og andre små historier om New Orleans. Var ganske spennende, hvis du ikke ser bort ifra at de snakket så fort - at jeg fikk med meg sånn rundt omkring halvparten, og at det var iskaldt med skjorts og t-skjorte! :-))
Ellers er alt bra? Hihi. På vei tilbake gikk vi en ny vei, og ble oppmerksom på masse klesbutikker, og en stooor rosa smykkebutikk. DIT var vi fast bestemt på at vi skulle tilbake til. Fine fine klær!

Denne gangen har jeg tenkt til å gjøre en forandring, nemmelig kjøre bilder samtidig som jeg forteller en liten småhistorie under dem. Kanke kjøre det samme i to uker, right? Det ble litt mange bilder, men det er bare fordi jeg syns dere har vært så snille at dere fortjener det. Vel, hvis jeg får mer kommentarer enn bare fra Stine, så har dere det! :-) Hadde vært nice å vite hvem som faktisk leser denne greia jeg kaller blogg.

Kan forresten virke som vi gjør masse ting hele tida, men grunnen til det er at Pappa jobber neste uke, så denne uka har vi prøvd å gjøre mest mulig. Neste uke blir mer slapp av uke/shopping uke, wihu <3 Må ha noe av det og når jeg er i USA!
Her kommer den lille bildeserien min!


Katrina er da altså en orkan som var i New Orleans i 2005. Den raste ned mye, men jeg syns de har klart å gjennoppbygge byen ganske bra. Bussjåføren igår sa at de jobbet 24/7 med å gjennoppbygge bygninger, så det meste er tilbake på plass. Utenom to ting; ett sykehus, og walmart. Innbyggerne rundt det området, må gjøre 20 mil for å kjøpe mat. Vi tenkte på å ta den Touren, men vet ikke om det blir noe av. Kjipt, siden det hadde vært veldig spennende.

Dette er en annen Turist attraksjon, som jeg har mast mye om å få gjøre! New Orleans er omtalt som en stoor by innen the supernatural, og jeg har lyst til å se hva byen kan bringe. Denne touren er om kvelden, selvsagt, så den kan også gjøres neste uke. Jeg skal fortsette å mase, sånn at jeg får lagt ut noen "spøkelses-bilder" her i bloggen, hihi. Det finns fire som jeg vet av, av type turer; Cemetery tour, Voodo tour, Vampire tour og den vanligste ghost tour. fun!

Dette var båten vi brukte 2-3 timer på idag. Det dere ser på dette bildet, er altså ei dame som spiller en type piano med lyd som gikk ut der dere ser røyken komme ut. Var veldig spesielt, og veldig høylytt. Litt kult, men konklusjonen er at lyden var veeeldig høy. Jeg føler meg oldis, men den var høy, eheh.

Brua som gikk over Missippi elva, har jeg sett på OG prøvd å tatt bilde av i flere dager nå, men har aldri sett ut til å fått ett bra bilde på nær avstand. Sucks! For den er veldig fin. Jeg er ikke helt sikker på hva den heter, men as you know; Google is your friend. Brua har to forskjellige "etasjer", der det er biler på hver etasje, ganske kult, huh?

En gammel bomull fabrikk, tror jeg? Uff, shame on me, jeg husker ikke helt. Hvis dere ser nøye, kan dere se at det står "You're beautiful" på forsiden, den likte jeg. Prøvde å spørre folk om hvorfor det sto der, men så ikke ut til å få ett ordentlig svar fra noen. Veldig mange bygninger ved kysten, spesielt sånn bygninger de lagde ting i, så ut til å være over 100 år gamle. Det var også en sukker fabrikk lenger nede, som var den 2 største sukker fabrikken i verden, bare slått av Brasil, såklart.

Ett norsk skip! Woho! Det er det nærmeste jeg har kommet Norge den siste uka, og jeg må si at jeg ble sjokkert. Båter helt fra vårt eget land, Norge har reist hit til New Orleans, for å få tak i gammelt stål, hvis jeg husker rett. Tenk hvor lang tid det må ha tatt? Han mannen i mikrofonen, sa at båter fra hele verden kom hit til New Orleans for å få tak i blant annet gammelt stål og sukker. Veldig spesielt, det må jeg si!

En gammel sak. Alle disse store greiene, hahah unnskyld meg, IGJEN, men jeg husker ikke hva de hette. Dårlig hukommelse, jeg vet! Det var hvertfall veldig mange av dem nedover elva, og alle så veldig gamle ut. De var fortsatt i drift, og mannen snakket om at de hadde vært det i over 100 år, som bomull og sukker fabrikken jeg snakket om lengre oppe. Veldig bra da!

Byen i 4-5 tiden fra båten. Veldig veldig vakker. Som dere ser har byen akkurat som New York, masse store bygninger. Etter Katrina er det faktisk en sånn stor bygning som de holder på å bygge på nå, midt inne i byen. så langt kan jeg si at jeg liker meg veldig godt i USA, har definivt tenkt til å komme tilbake hit, kanskje ikke til samme byen to ganger, men neste gang, kan jeg tenke meg en skikkelig bilferie i USA. Det hadde vært kult det, sett mange byer. Kanskje route 66?

Dette er hvordan gatenavn står her i USA.
Jeg har sett veldig mange spesielle gatenavn, som f.eks Julia, Nuns, Religion og Lafayette. Gatene er som i Paris, veldig lange og det er massemasse biler hele tiden.

Vet ikke hva mer jeg skal skrive, så jeg avslutter her. Dette innlegget er nok det lengste så langt, faktisk. Nå har jeg planer om å chilln med den nye Vampire Diaries episoden, ja jeg visste at den går i USA idag. Resten av folka er i Bourbon street og ser på Jazz musikk, siden dette ikke er i såå stor interresse for meg, valgte jeg å være på hotellet.

- Christina. og forresten; nå jeg vil ha kommentarer! Jeg har ett prosjekt om å se hvor mange som leser. Denne gangen er det nesten tvang, hihi :-))

1 kommentar:

  1. Hei!
    Ser utrolig spennende ut det der. Og jeg føler meg såå flink som kommenterer så ofte :D Lykke til med det prosjektet, da.
    Tenk å ha vært på Missisippi-elva da! :O
    Dans uten deg i kveld blir litt trist. Menmen.
    Kos deg videre. <3
    - Stine

    SvarSlett

Tusen takk for enda en søt kommentar! ^^